5 січня 2020 року перший контейнерний поїзд з Піднебесної прибув до Польщі на Сілезьку станцію Славкув. З китайського міста Сіань за 12 днів пройдено 9,5 тисячі кілометрів.
Дебютний контейнеровоз вирушив 24 грудня 2019 р. з Сіаня по ширококолійному шляху на станцію Славкув. 45 контейнерів пройшли 9,5 тис. км через Китай, Казахстан і Україну. До Польщі потяг в'їхав 5 січня через прикордонний перехід Ізов - Хрубешув. У прилеглому «Євротерміналі Славкув» перед відправкою кінцевим споживачам контейнери перевантажили в залізничні вагони і вантажівки. Це перший інтермодальний поїзд, який прибув до Польщі безпосередньо з Китаю по Новому Шовковому шляху.
Маршрут з Сіаня до Славкува, що проходить через Казахстан і Україну, становить 9 477 км. Відкриття ширококолійної залізниці значно прискорило перевезення, які до сих пір здійснювали переважно морським транспортом. Варто зазначити, що контейнерному судну, яке вирушає з Шанхая, потрібно більше місяця, щоб дістатися до Гданська. Залізницею той же вантаж тепер доставлять до Польщі вдвічі швидше.
«Євротермінал Славкув» розташований недалеко від Домброва-Гурнича, - це найзахідніша місце в Європі, до якого доходить ширококолійна залізниця. Славкувська ширококолійна металургійна лінія (LHS) ̶ найдовша лінія в Польщі, призначена для вантажних перевезень. Поєднує польсько-український залізничний прикордонний перехід Хрубешув - Ізов із Сілезьким воєводством. Довжина лінії становить 400 км, вона проходить через п'ять воєводств: Люблінське, Підкарпатське, Свентокшиське, Малопольське та Поморське.
У місті Сіань, розташованому в центральному Китаї, проживає 13 мільйонів жителів. Це економічний центр з розвиненою високотехнологічною машинобудівною, електротехнічною та металургійною промисловістю. Місто також відоме як колишня столиця Китаю. Тут почався історичний Шовковий шлях. Сьогодні Сіань вважається самим швидкозростаючим внутрішнім портом і логістичним центром на Новому Шовковому шляху.
«Залізничне рішення через Славкув має оптимальну довжину і ідеально вписується в програму створення Транс'європейської транспортної мережі (TEN-T). Однак, як зазначають експерти, ця схема передбачає більш високі ризики збільшення витрат. Подальша реалізація цієї програми повинна включати альтернативне залізничне сполучення через інший українсько-польський прикордонний пункт пропуску - Мостиська - Медика. Це дозволить знизити транспортні витрати без додаткових інвестицій в інфраструктуру терміналу », - коментує Гжегож Здибель, трейд лейн менеджер AsstrA-Associated Traffic AG.
Запуск з'єднання став довгоочікуваним для польських залізничних перевізників. Доступ до інфраструктури рейкового шляху шириною 1520 мм вимагає наявності відповідних локомотивів, що більш затратно, ніж доступ до рейок 1435 мм. На практиці це означає, що на ділянці представлений один залізничний перевізник і використовуються тільки тепловози внутрішнього згоряння. Таким чином, перспективи збільшення викидів CO2 по всьому транспортному маршруту будуть низькими.
Ці фактори безпосередньо впливають на остаточну вартість залізничних послуг. Вузькоколійні залізничні сполучення через українсько-польські переходи, такі як Мостиська - Медика, сприяють зниженню транспортних витрат і стимулюють конкуренцію. У перевізників з'являється відкритий доступ до послуги, де побудовані і введені в експлуатацію перевантажувальні термінали. Наявність розвиненого ринку послуг сприяє прийняттю вигідних економічних рішень.
Не варто забувати і про так звану "інтермодальну знижку" без урахування колії 1520 мм, яка підтримує розвиток інтермодальних перевезень до 2023 року.
Як резюме вищесказаного: на ринку з'явилися нові, економічно вигідні схеми залізничних перевезень. Також відкриваються нові маршрути, які доповнюють існуючі варіанти доставки з Китаю до Польщі. Залізничні оператори повинні взяти це до уваги. Зниження витрат на перевезення спричиняє зниженню ціни на товар.
Ціни незмінно залишаються вирішальним елементом, що визначає виконання транспортних замовлень. Також слід пам'ятати про зростаючу роль екології в економіці. Крім того, необхідно врахувати, що на польських кордонах є забуті приватні перевантажувальні термінали.
Уряд Китаю планує перше скорочення субсидій у 2022 році. Сьогодні спостерігаємо зростаючу увагу до оптимізації витрат і балансування обсягів, які перевозяться залізничними операторами. Це будуть важливі фактори впливу на стан залізничного транспорту Китаю і Європи, які вже аналізуються », - підкреслює Гжегож Здибель.