Владислав Лагун
Марк Рісенбрег
Олена Висоцька
Криза Coivd-19 спричинила швидкі та рішучі зміни в логістичній галузі. Зараз, коли світ вступає у нову постковідну епоху, саме час поставити запитання, які з рішень, впроваджених під час кризи, залишаться в силі. Експерти міжнародної транспортно-логістичної компанії AsstrA-Associated Traffic AG діляться спостереженнями щодо найважливіших змін у логістиці.
«5 травня Всесвітня організація охорони здоров'я скасувала надзвичайну ситуацію, запроваджену у зв'язку з Covid-19 понад три роки тому. Саме час озирнутися і проаналізувати, що змінилося за цей час. Невизначеність спричинила серйозні економічні потрясіння: ВВП скоротився на трильйони, порушився процес торгівлі, закрилися бізнеси.
Однак, якщо сконцентруватися на логістиці, криза призвела до ряду позитивних змін, наприклад, до визнання та пріоритету фундаментальної важливості ланцюга постачань, а також чіткого усвідомлення необхідності інвестицій у технічні можливості, такі як відстеження пересування транспортного засобу в реальному часі та стійкість до змін. Крім того, Covid-19 змусив учасників ланцюга постачань адаптуватися та розвивати гнучкість, щоб зберегти бізнес. Так, багато організацій запустили процес створення інструментів розширеної аналітики для виконання динамічної раціоналізації SKU (англ. stock keeping unit) замість одноразових електронних таблиць, як це було популярно раніше. Ковидні обмеження призвели до дефіциту транспортних потужностей – пропозиція переважала попит. Як наслідок, в умовах такого роду ринкових потрясінь експедитори виконували замовлення клієнтів, використовуючи нестандартні рішення», – коментує Владислав Лагун, CСO компанії AsstrA.
Значні зміни можливі завдяки таким технологіям, як Інтернет речей (IoT), або датчикам, що надають цінні дані про стан та місцеперебування вантажів у ланцюжку постачання. Це необхідно для заморожених продуктів або ліків, оскільки температурний контроль таких продуктів має вирішальне значення. Завоювали популярність хмарні системи управління, наприклад, Кабінет Постачальника AsstrA – рішення для контролю та обміну інформацією між постачальниками та іншими учасниками ланцюга постачань.
«Пандемія вплинула на наше мислення. По-перше, ми усвідомили, наскільки важливо бути в контакті з клієнтом. По-друге, необхідно мінімізувати людський фактор у процесі доставки. Тому пропонуємо мультимодальний сервіс, в основі якого лежить перевезення залізничним транспортом. І нарешті, що не менш важливо, не слід фокусуватись на одному варіанті доставки, необхідно розвиватися у різних напрямках», – додає Марк Рісенбрег, Integrated Solutions Manager.
За останні три роки ринок морських вантажоперевезень зіткнувся з багатьма труднощами. Зростання тарифів на перевезення призвело до того, що імпорт товарів з Китаю став невигідним. Падіння попиту та ковідні обмеження створили проблеми зі стабільним виробничим циклом та торгівлею.
«Ситуація із морськими перевезеннями у світі показує, що завдяки зниженню попиту продовжують падати ставки на морські перевезення. Під час пандемії COVID-19 ставки злетіли, досягнувши 12-річного максимуму на тлі світового попиту, що зростає, і затримок у ланцюжку постачань. Восени 2021 року значення Freightos Global Container Freight Index досягло максимального рівня в 10-11 тис. доларів США за 40-футовий контейнер, що в 7 разів вище за рівень початку 2020 року.
Влітку 2022 року ставки на морські перевезення, що піднялися до історичних максимумів під час глобальної пандемії, пішли на спад. Індекс Global Container Freight Index на травень 2023 знизився більш ніж на 80% за останній рік. Так, зараз Freightos Baltic Global Container Index показує, що ринок знаходиться на рівні початку 2020 року – середнє значення індексу становить 1 400-1 500 доларів США за 40-футовий контейнер», – наголошує Олена Висоцька, Marketing Analyst в AsstrA.
Covid-19 сприяв прискореному розв’язанню проблем, що раніше існували в ланцюжку постачань, і висунув на перший план важливість видимості, стійкості та зацифрування. У минулому зниження витрат могло бути досягнуто за рахунок ощадливого виробництва, збільшення часу виконання замовлення та дешевої робочої сили. Тепер гнучкість, прозорість, автоматизація та підвищення кваліфікації персоналу стануть ключовими факторами для більш ефективного прийняття рішень та вдосконалення інтегрованих робочих процесів ланцюжка постачання.
Автор: Анета Ковальчик.