Автомобільний ринок повільно відновлюється від наслідків пандемії, але автовиробники все ще борються з нерегульованими ланцюгами постачань. Криза напівпровідників та різке зростання цін на пальне призвели до високої інфляції, і це ще не кінець. У новому році перед галуззю повстануть завдання, пов'язані з автомобілебудуванням майбутнього та скороченням викидів CO2 на 100% до 2035 року.
Стан автомобільної промисловості у Європі
У 2021 році частка ринку електромобілів подвоїлася, досягнувши майже 10%. Для послідовної реалізації європейських кліматичних цілей необхідно створити щільну мережу зарядної інфраструктури та забезпечити доступ до необхідної сировини. За останні 15 років викиди CO2 під час виробництва автомобілів скоротилися вдвічі, причому споживання енергії скоротилося на чверть.
Автомобільна промисловість також прагне забезпечити безпечну та інтелектуальну мобільність. ЄС зміцнює свої провідні позиції у сфері безпеки дорожнього руху, і кількість смертельних випадків знизилася більш ніж на 17% за рік. Крім того, Європейська асоціація автомобільних виробників (fr. Association des Constructeurs Européens d'Automobiles – ACEA) докладає всіх зусиль для реалізації концепції Vision Zero – скорочення кількості жертв дорожньо-транспортних пригод практично до нуля до 2050 року, а оснащення автомобілів удосконаленими системами допомоги водієві наближає нас до досягнення цієї мети.
На жаль, тенденція до збільшення середнього віку легкових автомобілів (12 років), вантажівок (14 років), мікроавтобусів (12 років) та автобусів (13 років) на європейських дорогах посилюється. Отже, ціни на нові електромобілі мають бути доступними для громадян Європи. Однак через перебої з постачаннями обсяг виробництва впав на 8% у 2021 році, що призвело до зниження об’ємів продажів авто.
Вантажний автопарк
Дані, зібрані ACEA, показують, що у 2020 році двадцять сім країн ЄС (за винятком Великобританії) зареєстрували на 1,2% більше транспортних засобів, ніж 2019 році. Наприкінці 2020 року в країнах ЄС, країнах зони вільної торгівлі ЄАВТ та деяких інших регіонах зафіксовано зростання легкових автомобілів на 1,6%, фургонів – на 2,9%, вантажівок – на 2,1%, на відміну від автобусів, реєстрація яких знизився на 1,3%. Загалом у регіоні зараховано 405,3 млн автомобілів.
У 2019 році найбільший парк вантажівок налічувався в США — 158,4 млн, 39,3 млн вантажівок зареєстровано в ЄС, 25,7 млн — у Китаї, 14,3 млн — у Японії та 10,4 млн — у Мексиці. У Греції знаходиться найстаріший парк вантажних автомобілів (21,4 року), в Австрії - наймолодший (7 років).
Основа європейської економіки
Попри кризу напівпровідників, доступ до запчастин та ціни на енергоносії, ВВП ЄС зріс на 5,3% у 2021 році та на 3,6% у 2022 році. Попри те, що повномасштабне вторгнення в Україну посилює зростання інфляції, Європейська комісія прогнозує подальше зростання на 2,8% у 2023 році.
Автомобільна промисловість – основа європейської економіки. У 2021 році в країнах Європи та Середньої Азії працював 301 завод із остаточного складання та виробництва двигунів. У 2017 році у 17 країнах ЄС функціонувало 226 заводів, 134 з яких випускали легкові автомобілі.
У Європі існує 41 завод з виробництва легкових комерційних автомобілів, 52 заводи з виробництва вантажних автомобілів та 66 заводів з виробництва автобусів, а також 72 заводи з виробництва двигунів та 18 акумуляторів.
За даними ACEA, вантажівки до 3,5 т виходять в основному із заводів в Іспанії, Франції та Німеччині. Німеччина своєю чергою є лідером із виробництва вантажівок повною масою понад 16 тонн, трійку лідерів замикають Нідерланди та Франція.
З 2035 року без автомобілів із ДВС
За останніх 30 років електроніка захопила автомобільний сектор. Міністри із захисту довкілля країн-членів ЄС затвердили заборону на продаж та реєстрацію автомобілів із ДВС з 2035 року. Це означає, що зареєструвати можна лише акумуляторні або водневі автомобілі. З іншого боку, всі автомобілі з ДВЗ та гібридним приводом можуть експлуатуватися до їх природного зносу. Політики ЄС прогнозують 15-кратне збільшення кількості громадських точок заряджання до 2030 року.
Автомобільна логістика
У 2022 році до топ-3 найпопулярніших внутрішньо європейських маршрутів входили: Чехія-Німеччина, Німеччина-Франція та Німеччина-Польща, де, зокрема, перевозилися запчастини та аксесуари для автомобілів, автомобілі для пасажирського транспорту та шини.
«Стосовно перевезення різних видів вантажів автомобільної промисловості всередині Європи, минулого року найчастіше здійснювалися постачання за напрямками Німеччина-Німеччина, Румунія-Болгарія та Німеччина-Чехія, з яких оборот компанії за останнім згаданим маршрутом збільшився на 135% порівняно з попереднім 2021 рік. Автомобільна промисловість динамічно розвивається, особливо у контексті електромобільності. У зв'язку з поступовою відмовою від автомобіля лей з ДВЗ логістичні провайдери, безумовно, будуть змушені контролювати перевезення акумуляторних батарей, які класифікуються як небезпечні вантажі», – підсумовує Дорота Качоровська-Лада, глобальний менеджер по роботі з ключовими клієнтами AsstrA Automobile & Mobility Industry Logistics.
Автор: Каміла Ринкевич.