Катерина Ліс
Фармацевтичний ринок останні кілька років динамічно розвивається, однією з головних причин є пандемія коронавірусу. Однак діяльність у цій прибутковій галузі пов'язана з високими ризиками та відповідальністю, особливо при транспортуванні товарів. Постачання медичної та фармацевтичної продукції регулюються спеціальними правовими нормами та транспортними вимогами.
Обсяг світового ринку логістики фармацевтичної галузі у 2021 році був оцінений у 78,5 млрд доларів США, а прогнозоване середньорічне зростання вартості досягне 8,6% у 2022-2030 роках. Пандемія коронавірусу мала короткостроковий, але вирішальний вплив на галузь, що стало поштовхом до розвитку фармацевтичної логістики.
У міру поширення інфекції Covid-19 уряди в усьому світі зробили кроки по боротьбі з вірусом, приділяючи особливу увагу забезпеченню медичних установ та доступності ліків для пацієнтів. Логістичні компанії розробили стабільні ланцюжки постачання, щоб зробити вакцини доступними для всіх. Варіації вірусів та попит на лікарські препарати, які використовуються для їх лікування, стимулюють ринок фармації.
Зростання попиту на медикаменти
Зростання ринку також викликає зростання попиту на ліки без рецепта, такі як вітаміни і мінерали, ліки від кашлю і застуди, препарати для травної системи або дерматологічні засоби. Збільшення ролі швидкої медичної допомоги, а також створення єдиного каналу дистрибуції з одночасним зниженням витрат ще більше збільшує попит у логістиці фармацевтичної продукції.
Компанії з виробництва лікарських засобів все частіше доручають упаковку та маркування товарів зовнішнім підрядникам. Фармацевтична промисловість розвивається у віддалених регіонах, включаючи країни Африки на південь від Сахари та Південну Америку. Виробники ліків обирають місцевих провайдерів логістичних послуг із досвідом роботи у фармацевтичній галузі. Однак відсутність контролю над процесом та зниження рівня обслуговування залишаються серйозною загрозою для виробників лікарських засобів. Надання логістичних послуг для фармацевтичного сектора зобов'язує провайдерів дотримуватися складного набору ринкових та юридичних вимог.
Стандарт належної дистриб'юторської практики (англ. Good Distribution Practice) встановлює вимоги щодо відповідного зберігання та транспортування фармацевтичної продукції між країнами ЄС. Норма визначає єдиний підхід до організації процесу оптового продажу лікарських засобів, який забезпечує відповідний рівень якості та безпеки від виробника до роздрібної мережі та медичних установ.
Головне – температура
Фармацевтичні препарати – це товари, які потребують належної температури під час транспортування. Навіть дрібні зміни освітлення чи вологості повітря можуть спричинити знищення цілої партії. Термочутливі вакцини перевозяться без спеціальної упаковки при температурі повітря до 25°С та транзитному часі до 60 хвилин. В інших випадках використовується медична термосумка, пінопластова коробка з вкладкою, що охолоджує, або термос. Максимальний час підтримки досить низької температури в ізотермічній упаковці становить 24 години.
Транспорт лікарських засобів коливається в таких межах: від 2°С до 8°С, від 8°С до 15°С та від 15°С до 25°С. Вибір температури залежить від вимог окремих груп фармацевтичних препаратів.
«Під час перевезення медичних виробів клієнти найчастіше вимагають дотримання температури. Для цього використовуються датчики реєстрації температури та вбудоване обладнання фіксації термофона, а також контроль вологості та світла. Вигідним способом транспортування ліків є автомобільний транспорт. Рефрижератори настільки герметичні, що крізь них не проникає світло, а заводське упакування відповідає відповідним вимогам до освітлення», — ділиться Катерина Ліс, керівник відділу AsstrA Pharma logistics.
Авіадоставка та морські перевезення медикаментів
До 2030 року в розвитку галузі вплине прогнозоване збільшення попиту перевезення фармацевтичних товарів морським і повітряним транспортом. Доставка морем знижує транзитні витрати до 80% і потреба в персоналі, а також зменшує вуглецевий слід логістичних операцій. Використання авіатранспорту під час доставки лікарських засобів великі відстані скорочує терміни доставки і знижує ризик пошкодження товару.
«Клієнти з фармацевтичної галузі отримують детально опрацьовані логістичні схеми, що включають навантаження, мультимодальні поставки автомобільним та повітряним шляхом або автомобільним та морським транспортом, тимчасове зберігання на складі у Блоні, митне оформлення та страхування. Перевозимо фармацевтичні препарати різними видами транспорту, залежно від транзитного часу, вартості та якості доставки. Повітряний транспорт вважається одним із найбезпечніших видів транспорту. Залізничні доставки використовуються рідко та зростає ризик пошкодження товару. Однак цей годину основна частина продукції фармацевтичного та медичного секторів перевозиться автомобільним транспортом», – додає Катерина Ліс.
Середньорічний приріст транспортних замовлень на фармпрепарати в AsstrA за останні 3 роки (2019-2021 рр.) становив 18,8%, при цьому в цей же період оборот компанії із галузі фарма щорічно збільшувався на 27,6%. Ліки, медичне обладнання та декоративна косметика залишаються основними товарами, що перевозяться у європейських напрямках, таких як Італія-Туреччина, Німеччина-Польща чи Польща-Литва.
Автор: Камила Рынкевич.