Управління ланцюжками постачання часто пов'язане з ризиком. У цій багатоелементній структурі трапляються непередбачені обставини. Через зміну економічної та політичної ситуації важко передбачити довгострокові наслідки для логістичної галузі. Наростання криз у другому кварталі 2022 р. призвело до реконфігурації товарних потоків у кожній галузі. Аналітичний відділ AsstrA склав перелік чинників, які впливають процес дистрибуції.
Рівень інфляції у єврозоні
За даними статистичної служби Європейського союзу Євростат, у червні річний нормалізований індекс споживчих цін HICP у зоні євро склав 8,6% порівняно з 8,1% у травні та 7,4% у квітні поточного року. У всьому Євросоюзі рівень інфляції зріс із 8,8% у травні до 9,6% у червні. Динаміка викликана подорожчанням енергоносіїв та харчових продуктів. Найвищі річні показники зафіксовані в Естонії – 22%, Литві – 20,5% та Латвії – 19,2%. Інфляція цін на енергоносії у червні склала 55,99% порівняно з 56,80% у травні та 54,11% у квітні. Електроенергія подорожчала на 49%.
Найближчим часом ціновий тиск залишиться високим через вартість нафти та газу, що зростають, а також продовольчих товарів. На коливання цін вплинуло вторгнення в Україну, а також наслідки відновлення економіки та глобального дефіциту пропозиції.
Високий рівень інфляції означає подальше зростання цін на пальне, нові вантажні автомобілі та комплектуючі. За прогнозами, інфляція залишиться високою до кінця року.
Рекордні ціни на пальне
Наслідки інфляції призвели до зростання цін на дизельне паливо у першому кварталі та на початку другого у 2022 році. Вторгнення в Україну та обмеження постачання нафти до країн Європи посилили ціновий тиск. За даними Єврокомісії, середня ціна автомобільного дизельного палива на 20 червня досягла рівня 2,031 євро за літр, що на 5% вище, ніж у першому кварталі, і на 51% більше порівняно з попереднім роком. Найбільше зростання з початку року зафіксовано у Німеччині, Італії, Франції, Естонії, Австрії, Румунії та Литві.
Деякі країни Східної Європи борються із ціновою напруженістю. Хорватія заморозила ціни на паливо, Словенія зазнає труднощів у постачанні товарів. Перевізники, мешканці та керівна партія висунули вимоги до румунського уряду у зв'язку цінами, що зростають, як це зробили Угорщина та Словенія. Румунські водії у соцмережах влаштовують акції протесту і паралізують рух на заправках, оскільки з початку року ціни на пальне зросли на 150%.
Хвиля страйків у Європі
У другий тиждень червня ситуація в Європі ускладнилася запобіжними страйками докерів у німецьких портах Гамбург, Бремерхафен, Бремен, Вільгельмсхафен та Емден. Страйки стосувалися підвищення заробітної плати, яка не відповідає інфляції 7,9%. Центральна асоціація операторів морських портів Німеччини ZDS висловила невдоволення тим, що переговори із заробітної плати збіглися із затримками у ланцюжках постачань у Європі та «вузькими місцями» у залізничних перевезеннях.
Бельгії також загрожують страйки. Профспілка працівників морського транспорту BTB-ABVV закликала до загальнонаціональної акції протесту у Брюсселі 20 червня. Учасники вимагали підвищення заробітної плати та внесення змін до чинного законодавства.
27 червня до страйку приєдналися французькі водії вантажівок у рамках боротьби за підвищення заробітної плати. Організатори закликали учасників блокувати промислові зони міст.
Прогнозована хвиля банкрутств
Вторгнення в Україну ускладнило ситуацію з отриманням та продовженням документів, що підтверджують легальне перебування українських водіїв у країнах ЄС, найнятих польськими перевізниками. Якщо ситуація не нормалізується, до кінця року кілька тисяч перевізників збанкрутують, а пропозиція польських транспортних послуг скоротиться на 1/3. 100 тисяч співробітників у міжнародних автомобільних перевезеннях залишаться без дійсних документів.
Також на рішення про продовження візи очікують понад 30 тисяч водіїв з інших країн, у тому числі з Білорусі. Додаткові труднощі щодо отримання документів для автомобільного транспорту виникають через розпорядження міністра інфраструктури Польщі.
Реєстрація чутливих вантажів у Румунії
З 1 липня 2022 року уряд Румунії ввів зобов'язання реєструвати товари з високим податковим ризиком, зокрема алкогольні напої. Інформація про відправника та одержувача, тип, кількість та вартість вантажів, що перевозяться, місце завантаження та розвантаження, транспортні засоби та код ITU (англ. Intermodal Transport Unit) відстежується в національній системі RO e-Transport.
Недотримання правил спричинить штрафи у розмірі від 4 000 до 25 000 євро, що збільшить витрати перевізників.
Китай vs. США
Головне політичне питання стосується Тайваню. США готові надати підтримку Тайваню, якщо Пекін застосує проти нього чинність. США також прагнуть зміцнити військову співпрацю з Південною Кореєю та включити її до Чотирьохстороннього діалогу з безпеки QUAD – співпраці між Японією, Австралією, Індією та США.
Автор: Каміла Ринкевич.