Виталий Еременко
За інформацією Всесвітньої організації охорони здоров'я (ВООЗ), щороку в Європейському регіоні від травм, отриманих внаслідок дорожньо-транспортних пригод, гине понад 85 000 людей. При тому, що країни Європи демонструють показники смертності нижчі у порівнянні до інших регіонів. У країнах із доходом нижче середнього, травматизм після ДТП замикає першу десятку причин смерті.
Віталій Єременко, заступник директора операційного департаменту з автомобільних перевезень групи компаній AsstrA розповідає, які підходи застосовуються для забезпечення безпеки на дорогах.
Проривом у зниженні кількості ДТП стала програма Vision Zero. В її основі лежить принцип «нульової терпимості» до смертності на автошляхах та передбачається проєктування проїжджої частини з погляду безпеки руху. Програма розроблена та вперше впроваджена на державному рівні у Швеції у 1997 році. За час роботи Vision Zero смертність від ДТП у країні знизилася на 60%. Сьогодні підхід використовують у Великій Британії, Нідерландах та Канаді.
Довгий час загибель та тяжкі травми після ДТП вважалися неминучими супутниками дорожнього руху. Традиційно, провину за смертність на дорогах покладають на водіїв. Вважається, що відповідальна поведінка є ключем до зниження кількості ДТП. Тому основна увага у багатьох країнах спрямована на освітню роботу з водіями.
Згідно з програмою Vision Zero кількість ДТП можна скоротити ще на етапі проєктування та будівництва доріг. «Принцип нульової терпимості» зняв одноосібну відповідальність за безпеку на дорогах з учасників дорожнього руху та розділив її з проєктувальниками та будівельниками транспортних шляхів сполучення. Працюючи над проєктами доріг інженери зобов'язані враховувати «людський чинник» – ймовірність помилки – і ставити у пріоритет безпеку учасників руху, а не швидкість переміщення з пункту А в пункт В.
Швидкість лишається головним ворогом безпеки на дорогах. Підвищення швидкісного режиму веде до збільшення ризиків тяжких наслідків у зіткненні транспортних засобів. Тести показують, що якщо водій збиває пішохода на швидкості 50 км/год, ймовірність смерті становить 80%, на швидкості 30 км/год – менш ніж 10%. Згідно з Vision Zero основне завдання, яке стоїть перед інженерами-проєктувальниками – знизити ймовірність небезпечного контакту між учасниками дорожньо-транспортного руху. Для цього використовують змінну кількість смуг, дороги, що звужуються і завертають, кільцеві розв'язки, діагональні пішохідні переходи і «лежачих поліцейських». Такі фізичні перешкоди змушують водія скинути швидкість.
На рівні превентивних заходів працює і позначення сліпих зон на транспортних засобах, обов'язкове у низці країн, наприклад, у Франції. Завдання «Пакету мобільності» у тому числі регламентувати час роботи та відпочинку, мінімізувавши можливість понаднормової праці професійних водіїв. А це означає – знизити ризик ДТП, викликаних зниженням уважності через втому.
Група компаній AsstrA-Associated Traffic AG дотримується усіх як локальних, так і міжнародних правил у сфері організації вантажоперевезень. Безпека на дорогах – пріоритет в організації доставок автомобільним транспортом.
Автор: Анастасия Оношко.