Роберт Шиманчак
Останнє десятиліття активно розвиваються пункти перевантаження, особливо дистриб'юторські мережі. Складські площі у Польщі з 2,14 млн м² у 2012 році зростуть до 25 млн м² вже у першій половині 2022 року. Однак викликаний пандемією бум електронної комерції змінив спосіб розподілу та обробки товарів. Для більш ефективної комплектації та пакування вантажів робота на спеціалізованих складах була переорганізована.
10 років тому більшість логістичних операцій, таких як доставка товарів до магазинів або інших точок дистрибуції, стосувалися лише ринку B2B. З розвитком електронної комерції відбулися зміни у традиційній торгівлі та способі організації ланцюжка поставок. Логістичні провайдери стали обробляти як невеликі замовлення, так і значні обсяги посилок для B2C. Змін потребувала також організація складських площ, працевлаштування та управління співробітниками, а також процеси, технології та системи. В результаті деякі склади перетворилися на мегарозподільні центри, що обробляють тисячі посилок на день.
«Нові технології швидко змінили функціонування складів. Інновації здебільшого стосуються роботизації та автоматизації процесів. Впроваджені голосові системи ''pick by voice'', системи з використанням світла та світлодіодів ''pick by light'' і ''pick by vision'', що працюють на основі технології доповненої реальності, підвищили ефективність комплектації товарів. Завдяки технології RFID (англ. Radio Frequency IDentification, радіочастотна ідентифікація) скоротився час складських операцій та усунуто більшість помилок. Електронна торгівля кардинально змінила спосіб доставки посилок завдяки дронам, а IT-системи логістичних провайдерів і клієнтів були інтегровані», – ділиться Роберт Шиманчак, керівник складу AsstrA в Блоні.
Нові технології це також нові складності. Щоб відповідати очікуванням клієнтів логістичних компаній і кінцевих споживачів, оператори, що надають послуги електронної комерції, повинні оперативно реагувати на помилки, що виникли. Управління запасами – це фундаментальне завдання системи управління складом WMS (Warehouse Management System). Однак у разі електронної комерції доступ до інформації про продукт та оновлення статусу замовлення здійснюється у режимі реального часу з точністю до однієї штуки.
Щоб забезпечити надійні та гнучкі процеси зберігання склади повинні мати належним чином облаштований простір: високі складські приміщення та антресоль, які збільшить кількість артикулів (англ. Stock Keeping Unit – SKU).
«Складські послуги для електронної торгівлі також вимагають покращення сервісу за допомогою SMS-повідомлень, електронної пошти або мобільних додатків. Варто пам'ятати і про логістику повернень. Крім ретельного контролю замовлень, у зоні приймання товарів слід виділити окреме місце виконання процесів, пов’язаних із їх обробкою. Регулярний аналіз допоможе виявити причини повернення і провести роботу щодо зменшення їхньої кількості», – наголошує Роберт Шиманчак.
Склад AsstrA в Блоні (Польща), крім основного сервісу, такого як зберігання, крос-докінг та комплектація генеральних вантажів, надає додаткові послуги. Серед них: маркування, пакування, копекінгу. Складську площу адаптовано для галузі електронної торгівлі.
Автор: Камила Рынкевич.