У логістичній галузі перший і четвертий квартал закономірно вважаються сезоном насіння. У цей період виразно збільшується попит на доставку сільськогосподарських культур і добрив. Відповідно до Європейської асоціації агентств з сертифікації насіння (ESCAA – European Seed Certification Agencies Association), європейський експорт насіння у 2019 році досяг позначки в 8,3 мільярда євро. Половину експортованих сільськогосподарських культур становлять овочеві насіння і кукурудза.
У список провідних країн щодо поставок входить Франція, Іспанія, Угорщина, Румунія, Німеччина та Нідерланди. Починаючи з 2002 року провідні гравці ринку насіння і добрив вибирають міжнародну групу AsstrA для планування, управління та контролю за вантажопотоками. За минулі два десятиліття експерти компанії детально вивчили специфіку галузі, вимоги до супровідної документації, а також до експортних, імпортних та транзитних процедур.
За посівний сезон 2020-2021 для корпоративних Клієнтів виконано понад 2 000 замовлень всередині Європейського союзу, а також із європейських країн до України.
![]()
Юлія Садоводова
«Міжнародні компанії зі світовим ім'ям обирають групу AsstrA вже понад 15 років. За цей період компанія накопичила пул перевірених транспортних постачальників, які знайомі з нормами та стандартами перевезень насіння, підковані в документації та сертифікатах. Кожен Клієнт сільськогосподарської промисловості отримує сезонні вантажі пунктуально, що для такого роду перевезень вважається критичним», – зазначає Юлія Садоводова, керівник відділу продажів з проєктної логістики в AsstrA.
Перші замовлення на доставку насіння надходять у жовтні. Продукцію відвантажують на морські судна, оскільки цей вид транспорту дозволяє доставляти великі обсяги. Для замовлень, які надходять у грудні, в пік сезону, обирають автомобільний транспорт. Таке рішення є виграшним завдяки короткому транзитному терміну доставки.
![]()
Наталя Іванова-Колаковська
«Перша складність, яка вимагає уваги при перевезенні насіння за межі ЄС, – це документація. Вантаж йде в супроводі фітосанітарного сертифіката, що видається на місці завантаження. Важливо дотримуватися повноти і правильності його заповнення, щоб уникнути «сюрпризів» під час проходження прикордонного контролю під час експорту з ЄС. Потрібно також враховувати терміни дії сертифіката при плануванні транзиту, – розповідає Наталя Іванова-Колаковська, заступник регіонального директора в країнах ЄС і кантрі-менеджер по регіону Франції. – Наявність суворого фітосанітарного контролю обмежує транспортні компанії у виборі схеми доставки. Наприклад, потрібно пам'ятати, що є неприпустимою проміжна перевалка вантажів. Відповідно при експорті з Європи невеликої кількості насіння краще віддати перевагу перевезення окремих малотоннажним автомобілем, ніж в складі збірної відправки».
Для транспортування насіння сільськогосподарських культур використовують м'які контейнери або, іншими словами, біг беги на палетах. Однак таке пакування вважається нестабільним і деформує тент машини. Тому також зустрічається пакування у мішках по 25 кілограмів, які складаються стопкою на палеті та мобілізуються плівкою в кілька шарів.
«При перевезенні насіння вкрай важливо перевірити та поінформувати логістичного оператора відносно вартості вантажу. Насіння для посіву, як правило, недороге. У запиті на доставку материнського насіння, призначених для подальшого виробництва насіння, вартість продукції в одній машині доходить до 2,5 млн євро. Для перевезення такого вантажу впроваджуються додаткові заходи безпеки: команда AsstrA рекомендує корпоративним Клієнтам зробити вибір на користь ізотерми з жорсткими бортами, передбачити додаткове страхування вантажу. Маршрут перевезення для кожного такого автомобіля розробляється фахівцями компанії окремо з урахуванням ризиків. Заздалегідь планується транзит і визначаються платні паркування з цілодобовою охороною для відпочинку водіїв по шляху проходження», – резюмує Наталія Іванова-Колаковська.