У логістичній галузі перший і четвертий квартал закономірно вважаються сезоном насіння. У цей період виразно збільшується попит на доставку сільськогосподарських культур і добрив. Відповідно до Європейської асоціації агентств з сертифікації насіння (ESCAA – European Seed Certification Agencies Association), європейський експорт насіння у 2019 році досяг позначки в 8,3 мільярда євро. Половину експортованих сільськогосподарських культур становлять овочеві насіння і кукурудза.
У список провідних країн щодо поставок входить Франція, Іспанія, Угорщина, Румунія, Німеччина та Нідерланди. Починаючи з 2002 року провідні гравці ринку насіння і добрив вибирають міжнародну групу AsstrA для планування, управління та контролю за вантажопотоками. За минулі два десятиліття експерти компанії детально вивчили специфіку галузі, вимоги до супровідної документації, а також до експортних, імпортних та транзитних процедур.
За посівний сезон 2020-2021 для корпоративних Клієнтів виконано понад 2 000 замовлень всередині Європейського союзу, а також із європейських країн до України.
Юлія Садоводова
«Міжнародні компанії зі світовим ім'ям обирають групу AsstrA вже понад 15 років. За цей період компанія накопичила пул перевірених транспортних постачальників, які знайомі з нормами та стандартами перевезень насіння, підковані в документації та сертифікатах. Кожен Клієнт сільськогосподарської промисловості отримує сезонні вантажі пунктуально, що для такого роду перевезень вважається критичним», – зазначає Юлія Садоводова, керівник відділу продажів з проєктної логістики в AsstrA.
Перші замовлення на доставку насіння надходять у жовтні. Продукцію відвантажують на морські судна, оскільки цей вид транспорту дозволяє доставляти великі обсяги. Для замовлень, які надходять у грудні, в пік сезону, обирають автомобільний транспорт. Таке рішення є виграшним завдяки короткому транзитному терміну доставки.
Наталя Іванова-Колаковська
«Перша складність, яка вимагає уваги при перевезенні насіння за межі ЄС, – це документація. Вантаж йде в супроводі фітосанітарного сертифіката, що видається на місці завантаження. Важливо дотримуватися повноти і правильності його заповнення, щоб уникнути «сюрпризів» під час проходження прикордонного контролю під час експорту з ЄС. Потрібно також враховувати терміни дії сертифіката при плануванні транзиту, – розповідає Наталя Іванова-Колаковська, заступник регіонального директора в країнах ЄС і кантрі-менеджер по регіону Франції. – Наявність суворого фітосанітарного контролю обмежує транспортні компанії у виборі схеми доставки. Наприклад, потрібно пам'ятати, що є неприпустимою проміжна перевалка вантажів. Відповідно при експорті з Європи невеликої кількості насіння краще віддати перевагу перевезення окремих малотоннажним автомобілем, ніж в складі збірної відправки».
Для транспортування насіння сільськогосподарських культур використовують м'які контейнери або, іншими словами, біг беги на палетах. Однак таке пакування вважається нестабільним і деформує тент машини. Тому також зустрічається пакування у мішках по 25 кілограмів, які складаються стопкою на палеті та мобілізуються плівкою в кілька шарів.
«При перевезенні насіння вкрай важливо перевірити та поінформувати логістичного оператора відносно вартості вантажу. Насіння для посіву, як правило, недороге. У запиті на доставку материнського насіння, призначених для подальшого виробництва насіння, вартість продукції в одній машині доходить до 2,5 млн євро. Для перевезення такого вантажу впроваджуються додаткові заходи безпеки: команда AsstrA рекомендує корпоративним Клієнтам зробити вибір на користь ізотерми з жорсткими бортами, передбачити додаткове страхування вантажу. Маршрут перевезення для кожного такого автомобіля розробляється фахівцями компанії окремо з урахуванням ризиків. Заздалегідь планується транзит і визначаються платні паркування з цілодобовою охороною для відпочинку водіїв по шляху проходження», – резюмує Наталія Іванова-Колаковська.