Весна 2020 пройшла в режимі самоізоляції. Уряди численних країн світу оголосили карантин, більшість людей змушені залишатися вдома і тішитися виходами на вулицю з домашнім улюбленцем або за продуктами. Життя перемістилося в онлайн: щоденна робота в режимі home office, навчання за допомогою зум конференцій, театри і концерти в прямому ефірі.
А як виглядає ситуація за споживанням? На перший план вийшли їжа і ліки. Торгові центри закриті, і для більшості не FMCG-товарів доступний єдиний спосіб збуту - інтернет-торгівля. Однак купівельні запити за останній час змінилися: оскільки не можна вийти з дому, то новий одяг і взуття не потрібні. Закриті кордони, значить не потрібні валізи. Недоступні парки через можливі штрафи, тому відкладається купівля нового велосипеда, кросівок або роликів. Ці зміни споживчих переваг позначаються і на логістиці.
Як вплинула епідеміологічна ситуація на бізнес в цілому і логістику зокрема розповідають експерти AsstrA.
«Такі фактори, як режими роботи відправників і одержувачів, коливання курсів валют, термін доставки під час карантинних обмежень по маршруту транзиту, переорієнтація географії вантажопотоків, привели до того, що попит зміщується з ракурсу «Продукт» в ракурс «Рішення».
Більший попит мають пакетні пропозиції для оптимізації собівартості. Також комбіновані схеми доставок як компромісне рішення, при якому зберігається баланс «ціна - терміни». Збільшується цінність переваг, які дає диджиталізація. Зростає потреба в автоматизації процесів і їх інтеграції з системами Клієнтів.
Ринок давно належить Клієнту, який впливає на формування закупівельної вартості. При цьому Замовник диктує підвищені вимоги до якості сервісу і швидкості обміну даними. Тому першочерговим завданням виступає не тільки організація безпосередньо доставки вантажів за схемою D-t-D, але надання комплексного рішення з експертизою і консалтингом», - зазначає Надія Чура, заступник директора з продажів та маркетингу групи компаній AsstrA.
Як зазначає Надії Чура, пандемія Covid-19 привела до прискореного зростання ролі «цифри»: від безконтактних технологій до гаджетів і програм, що забезпечують безперебійну онлайн-роботу в будь-якій точці світу. За короткий відрізок часу, фактично за 2-3 місяці, в деяких сферах пройдений шлях цифрового розвитку на кілька років вперед. Цифрові технології в ряді випадків прискорять і здешевлять (якщо не коштом фінансового, то шляхом тимчасового ресурсу) процес отримання результату. Тому подальша онлайн-трансформація неминуча.
«Кожна зміна в суспільстві, будь то ситуації в економіці, політиці, знаходить відбиття в логістиці. Змінюються ланцюг поставок, ринки збуту, падає або зростає попит на ті чи інші групи товарів.
Як приклад: у підрозділах AsstrA збільшилася число замовлень на доставку харчових продуктів. Зростання припало якраз на карантинні березень і квітень. Оборот цієї галузі збільшився на 23% в порівнянні з аналогічним періодом у 2019.
Якщо ж говорити про напрямки, то закриття Європи у другій половині березня привело до зниження перевезень на європейських маршрутах. Але в цей же період почав повертатися до життя Китай, завдяки чому вдалося наростити обсяги», - розповідає Тетяна Гончаренко, керуючий філією AsstrA в Москві, кантрі-менеджер по Центральному і Приволзькому ФО.
«Кризу переживуть ті, хто гнучко реагує на зміни ринку і отримує користь від трансформацій, що відбуваються. Попри призупинення виробництва фабриками, заводами, привертають увагу сфери, в яких наголошується підйом. Наприклад, збільшилися поставки товарів медичного і санітарно-гігієнічного призначення, на повну силу працює харчовий сектор.
Компанії, які переживають стагнацію в умовах пандемії, для підтримки виробничих потужностей перекваліфікували бізнес. Автовиробники, такі як альянс Renault-Nissan-Mitsubishi, а також Groupe PSA, Ford і Mercedes-Benz, тимчасово переорієнтувалися на випуск апаратів ШВЛ та іншої медичної техніки.
Підвищений попит на антисептики привів до дефіциту ізопропілового спирту: нафтогазові компанії «Газпром», «Татнефть», PKN Orlen стали нарощувати потужності з його виробництва і налагодили виготовлення дезінфекторів. Деякі косметичні виробники також збільшили випуск антисептиків, а виробники одягу переорієнтувалися на виготовлення масок і захисних костюмів», - коментує Денис Гураль, операційний директор групи компаній AsstrA.
За словами Дениса Гураля, масовий перехід споживачів в онлайн змушує компанії переосмислити ланцюжок поставок для конкурентного сервісу. Тому логістичним операторам також доводиться підлаштовуватися та досліджувати потенціал ситуації, що склалася для пошуку нових схем доставки, для оптимізації витрат і мінімізації часу перевезення.
«При соціальному дистанціюванні популярність набирають покупки через інтернет. Хоча проєкти по експрес-перевезеннями з Клієнтами AsstrA розвиваємо давно, колаборації з маркетплейсами для компанії стали викликом нового часу», - додає Денис Гураль.