Захист від ризиків – це головний мотив для страхування. Під ризиком, як правило, розуміють ймовірність настання несприятливих наслідків або вплив на об'єкти, цілі та завдання, а також інтереси. Це подія, яку суб'єкт прагне уникнути або компенсувати. Іншими словами, це ситуація, яка оцінюється з точки зору ймовірності виникнення страхового випадку і можливого розміру збитків.
Ризики в логістиці виникають на кожному рівні ланцюжка поставок. І надійність логістичного провайдера безпосередньо залежить від страхування ризиків. Завдяки цьому інструменту він піклується про добробут Клієнтів і ділових партнерів.
Неминучість ризиків визначена природою транспортного бізнесу з незліченною кількістю різнорідних непередбачуваних факторів. Оскільки страхування покликане гарантувати відшкодування майнових втрат, то оцінка ймовірності виникнення збитків під час перевезення – це один з першочергових елементів планування операцій.
Страхування в логістиці – це налагоджена схема охорони інтересів учасників процесу. Наприклад – страхування вантажу. Ця програма захисту вантажів при транспортуванні, а також на окремих частинах маршруту, в пунктах тимчасового зберігання і при навантаженні-розвантаженні.
Як зазначає Юрій Вербіловіч, фахівець відділу претензійної роботи і страхування в AsstrA, страхування вантажу – популярний вид страхування серед корпоративних Клієнтів.
«Співробітники компанії за 2019 рік оформили 5 235 страховок. У порівнянні з 2018 роком кількість зменшилася на 838. При цьому страхова сума за 2019 рік збільшилася і склала 520 млн євро. У 2018 році цей показник зупинився на позначці 385 млн євро.
Помилковим є твердження, що логістична компанія або перевізник самостійно відповідають за збитки і пошкодження. У таких випадках обов'язок відшкодування, як правило, лягає на страхові компанії», - додає Юрій Вербіловіч.
Також часто зустрічається поняття, як страхування відповідальності учасників транспортування при автоперевезенні, крім програми зі страхування вантажу в момент пересування або зберігання на складі.
«Важливо не змішувати ці два поняття. Предмет страхування відповідальності учасників транспортування при автодорожніх перевезеннях – це обов'язок перевізника відшкодувати збиток, але тільки в разі його виникнення з вини перевізника. Крім того, ліміт відповідальності обмежений: в середньому 10 євро за 1 кг брутто ваги пошкодженого вантажу», - коментує Максим Шкаленко, керівник відділу претензійної роботи і страхування в AsstrA.
За словами Віталія Лазовского, менеджера з безпеки ланцюжків поставок AsstrA, кожен договір на надання транспортних послуг, що підписується, містить пункт про обов'язкову наявність страхування відповідальності.
«Без поліса з достатнім покриттям перевізники не стануть Партнерами для AsstrA. До того ж, іноді Клієнти вимагають наявності такої страховки і, більш того, самі встановлюють ліміти необхідного покриття. За деякими контрактами суми доходять до 10 000 000 євро», - пояснює Віталій Лазовский.
При страхуванні вантажу в момент пересування або зберігання на складі страхується майновий інтерес власника вантажу. Така страховка оформлюється як самим власником вантажу, так і експедитором. Трапляються ситуації страхування вантажу перевізником.
Оскільки Клієнти прагнуть мінімізувати логістичні витрати, питання додаткового страхування вантажу обговорюється нерегулярно. Страхування вантажу стає принциповим при перевезеннях високоліквідних вантажів і вантажів підвищеної вартості.
«Простіше кажучи, страхується сам вантаж з конкретною вартістю по інвойсу. Ліміти не застосовуються, відповідно збиток покривається аж до 100% вартості вантажу. При цьому необов'язково, щоб ушкодження виникло з вини перевізника. Страхування вантажу можна назвати «ліками», хоча на практиці трапляються винятки. Наприклад, не будуть покриті ризики, пов'язані з конфіскацією вантажу органами влади», - робить висновок Віталій Лазовский.